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2) Epistemologias digitais, cibercultura e a construção de narrativas multimodais no ensino e aprendizagem de língua inglesa

Fernando Pardo (IFSP/USP)

Resumo


Inglês: Digital epistemologies, cyberculture and the construction of personal multimodal narratives in the teaching and learning of English.
The aim of this paper is to present the development of a didactic proposal which approached the use of digital technologies applied to the construction of personal multimodal narratives for the teaching and learning of English in a federal technical high school. The theoretical framework is based on a brief literature review starting from Kress (2003, 2010), Lankshear & Knobel (2003), Levy (2004) up to recent publications, such as Benade (2015), Gibbons (2015) and Floridi (2015). After the analysis of the collected data, the results showed the students’ ability to deal with digital technologies, however, it can be noticed some discomfort related to the use of the spoken English language.
Keywords: teaching and learning of English; digital epistemologies; cyberculture; multimodality; high school.

Tradução:
O objetivo deste artigo é apresentar o desenvolvimento de uma proposta didática que abordou o uso das tecnologias digitais aplicadas à construção de relatos pessoais multimodais para o ensino e aprendizagem da língua inglesa no Ensino Médio, em uma escola técnica federal. O aporte teórico baseia-se em uma breve revisão da literatura desde Kress (2003, 2010), Lankshear e Knobel (2003; 2013) e Levy (2004), até estudos recentemente publicados como Benade (2015), Gibbons (2015) e Floridi (2015). Após a análise dos dados coletados, os resultados demonstraram a habilidade dos alunos em relação à utilização das tecnologias digitais, porém observou-se certo receio em relação ao uso, sobretudo oral, da língua inglesa.
Palavras-chave: ensino e aprendizagem de língua inglesa; epistemologias digitais; cibercultura; multimodal idade; ensino médio.

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